ISO 9000

ISO is een internationaal erkend keurmerk, en heeft dus wereldwijd dezelfde inhoud en betekenis. ISO beschrijft processen en procedures die plaatsvinden binnen een bedrijf. De bedrijfsvoering wordt op deze wijze geperfectioneerd.
De norm ISO 9001 bestaat uit een aantal eisen waaraan een organisatie dient te voldoen. Deze eisen zijn zo opgesteld, dat ze de processen in de organisatie inzichtelijk en gemakkelijk beheersbaar en bestuurbaar kunnen maken.
De norm wil op sommige punten aantoonbaar zien dat een organisatie hieraan voldoet. Dit wordt in een kwaliteitssysteemhandboek vastgelegd. Verder heeft de organisatie de keuze hoe zij de norm en het handboek intern wil gebruiken.
Zaken waar in de ISO 9001 norm aandacht aan wordt besteedt, zijn:
- kwaliteitsplanning om de kwaliteitsdoelen te bereiken;
- de directiebeoordeling en interne audits;
- corrigerende en preventieve maatregelen;
- continue verbetering;
- monitoring / meting van de klanttevredenheid;
- identificatie van de wet- en regelgeving.